Maatregelen loondoorbetalingsplicht en de WWZ onder de loep

Loondoorbetaling bij ziekte en de "nieuwe" Wet Werk en Zekerheid komen veelvuldig ter sprake de laatste tijd en vormen de basis voor vele discussies. In dat kader zijn er op 21 april 2016 twee interessante publicaties verschenen met betrekking tot loondoorbetaling bij ziekte en uitkomsten overleg over knelpunten met betrekking tot uitvoering van de Wet Werk en Zekerheid.

Loondoorbetalingsplicht bij ziekte:

Inzake de loondoorbetaling bij ziekte heeft minister Assher de Kamer als volgt geïnformeerd.

Omdat werkgevers moeite hebben met de verplichting twee jaar het loon te moeten doorbetalen bij ziekte zoekt de wetgever oplossingen. De minister heeft de SER gevraagd voor de zomer van 2016 advies uit te brengen over een sluitend stelsel voor loondoorbetaling bij ziekte voor werknemer maar óók voor ZZP'ers (!). Hierop vooruitlopende kondigt de minister alvast drie maatregelen aan. Hierdoor zou er meer draagbaarheid moeten ontstaan voor de werkgever zonder dat deze ten koste gaan van de werknemersrechten.

Maatregel 1: loonsanctie
Deze maatregel heeft betrekking op de loonsanctie en dan met name de relatie tot re-integratie in het tweede spoor. Momenteel is het zo dat het niet, of niet op het juiste moment, inzetten van een tweede spoor re-integratie traject aanleiding kan zijn tot een loonsanctie. Het verplicht re-integreren in het tweede spoor wordt door werkgevers als belastend ervaren. De minister stelt voor dat de verantwoordelijkheden blijven gehandhaafd maar wil ervoor zorgdragen dat een werkgever bij voldoende inzet niet alsnog een loonsanctie kan krijgen. Het wel of niet inzetten van een tweede spoor traject wordt de keuze van de werkgever en werknemer op basis van het advies van de bedrijfsarts. Dit wordt vervolgens vastgelegd in een plan van aanpak. Het UWV zal toetsen of het een en ander conform plan van aanpak is verlopen. Het wel of niet, het te laat of te vroeg inzetten van een tweede traject zal hierdoor niet langer kunnen leiden tot een loonsanctie van het UWV.

Maatregel 2: vervroegde IVA keuring
Op dit moment is het alleen door de werknemer mogelijk een vervroegde IVA keuring aan te vragen. Werkgevers zouden ook graag de mogelijkheid willen hebben om een vervroegde IVA keuring te kunnen aanvragen. Dit heeft te maken met een financiële lastenverlichting die hiermee gepaard gaat en om onnodige re-integratieactiviteiten te voorkomen. De minister wil werkgevers, onder voorwaarden, de mogelijkheid gaan bieden een vervroegde IVA keuring aan te kunnen vragen. De komende periode zal de minister de maatregelen nader vorm willen gaan geven rekening houdende met de juridische haalbaarheid en uitvoeringsconsequenties. De minister verwacht rond de zomer de contouren van het wetsvoorstel te kunnen presenteren.

Maatregel 3: premiestelling verzuimverzekering
Door werkgevers worden knelpunten ervaren met betrekking tot premiestellingen voor de ziekteverzuimverzekering. Hierbij speelt dat werkgevers met name de behoefte hebben aan een stabiele premie. In de praktijk blijkt deze premie vaak te fluctueren en dat brengt onrust bij de werkgevers in verband met onverwachte premiestijgingen. De premie van de verzuimverzekering stijgt namelijk vaak juist op het moment dat de onderneming met verzuim wordt geconfronteerd. Verzekeraars bieden de laatste jaren al meer premiestabiliteit door een aangepast acceptatie beleid. Omdat de minister graag ziet dat andere verzekeraars ook meer premiestabiliteit gaan bieden gaat deze in overleg met de verzekeraars.

Bovenwettelijke aanvulling
Tot slot wil de minister met de sociale partners in gesprek over de zogenaamde bovenwettelijke aanvullingen. Dit dient verder te worden beperkt conform de afspraken die gemaakt zijn tijdens het najaarsakkoord van 2004. Hierin is afgesproken om, gerekend over de eerste twee ziektejaren, in beginsel niet meer dan 170% van het loon door te betalen in geval van ziekte en arbeidsongeschiktheid. Alleen bij voldoende re-integratie inspanningen zou meer dan 170% kunnen worden betaald.

 

Wet Werk en Zekerheid (WWZ)

Werkgevers ervaren problemen met zaken die sinds de invoering van de WWZ spelen. De heer De Waal is per 1 januari 2016 genoemd als verkenner en gevraagd een oplossing te zoeken voor de problemen die werkgevers ervaren. Normaal gesproken zou De Waal zijn bevindingen op 1 mei 2016 aan de minister moeten presenteren. De St. Van de Arbeid heeft op 21 april 2016 een aantal afspraken gepubliceerd die het vermelden meer dan waard zijn.

Seizoensarbeid:
Voor werkgevers bestaat de knelpunt dat bij seizoensarbeid en specifieke functies onvoldoende flexibiliteit geboden wordt vanwege de tussenpoos van zes maanden in de ketenbepaling die geldt bij inzet van tijdelijke werknemers. De sociale partners stellen daarom voor dat voor specifieke functies bij cao de zogenoemde tussenpoos van de ketenbepaling teruggebracht worden van zes tot drie maanden. De gekozen benadering van de land- en tuinbouwsectoren biedt hierbij mogelijk aanknopingspunten. Wordt vervolg.

Transitievergoeding:
Vooral kleine werkgevers ervaren de kosten van een transitievergoeding bij ontslag na twee jaar ziekte als een zware last. Dit heeft tot gevolg dat werkgever kiezen voor slapende dienstverbanden en dat is niet wenselijk. De sociale partners stellen voor dat het UWV de transitievergoeding bij ontslag na twee jaar ziekte overneemt van de werkgever. Als financieringsbron zou men het Algemeen Werkloosheidsfonds (Awf) willen gebruiken waarvoor werkgevers de premie betalen.

Overbruggingsregeling kleine werkgevers
Veel kleine werkgevers hebben geen baat bij een transitievergoeding wanneer werknemers vanwege bedrijfseconomische redenen worden ontslagen. De huidige regeling sluit onvoldoende aan op de intentie om MKB bedrijven onder bepaalde omstandigheden te ontzien en kansen te bieden op continuering van het bedrijf. Tot 1 januari 2016 zijn 212 aanvragen afgewezen omdat niet voldaan werd aan de criteria in de huidige regeling.

De St. Van de Arbeid stelt voor om het een en ander nader te bezien en te beoordelen in samenwerking met o.a. het UWV en accountants. Hierbij is de vraag aan de orde of de criteria, om in aanmerking te komen voor de overbruggingsregeling, in overeenstemming zijn met de intentie en het doel van de regeling.

Transitiefondsen
Er wordt geconstateerd dat transitiefondsen nog niet van de grond komen. Terwijl deze wel zijn opgenomen in het sociaal akkoord. Deze fondsen kunnen worden ingezet voor meerdere doelen zoals van-werk-naar-werk, inkomensondersteuning gedurende de zoekperiode, schadelastvergoeding en het collectief sparen om 'individuele' transitievergoedingen uit te keren. Transitiefondsen bieden daarmee ook voor kleine werkgevers een mogelijkheid om de lasten van transitievergoedingen collectief te dragen.

Afgesproken is dat de centrale werkgevers- en werknemersorganisaties de inrichting van de transitiefondsen zullen bevorderen. Hierbij is het uiteindelijk aan decentrale partijen om transitiefondsen in te richten.

Over de WWZ heeft de St. Van de Arbeid uitgesproken dat de wet eerst de kans moet krijgen zich in de kern te bewijzen. Men vindt dat op basis van de beschikbare gegevens het nog te vroeg is om gefundeerde uitspraken te doen over de effecten van deze 'nieuwe' wetgeving. Men acht het verstandig de wet conform eerder gemaakte afspraken te evalueren.

Bronnen:
Aanbiedingsbrief Stichting van de Arbeid - https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2016/04/21/aanbiedingsbrief-stvdar

Kamerbrief loondoorbetaling bij ziekte - https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/04/21/kamerbrief-loondoorbetaling-bij-ziekte

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.