Pilot uitbreiding doelgroep no-risk

Op 8 april 2016 heeft minister Assher de Kamer geïnformeerd over een voorgenomen pilot met de no-risk polis. Aanleiding hiervoor was dat minister Assher de Kamer op 16 januari 2016 heeft toegezegd uiterlijk in maart 2016 te informeren over het doorbreken van het taboe dat rust op werken met kanker. Destijds werd een concrete uitwerking en uitvoering toegezegd van de acties die in gang zijn gezet.

Er is ingezet op een praktijk onderzoek naar de problemen die een werknemer en werkgever ervaren als een werknemer de diagnose kanker krijgt. Dit onderzoek zal naar verwachting rond de zomerreces zijn afgerond en de Kamer zal dan worden geïnformeerd.


Pilot no-riskpolis
Veel (ex-)kankerpatiënten willen graag aan de slag maar komen niet aan werk of belanden door afloop van een (tijdelijke)arbeidsovereenkomst in de Ziektewet. Ditzelfde geldt ook voor mensen met een WW uitkering die ziek zijn geworden.

Vanuit de werkgroep Kanker & Werk werd aangegeven dat uitbreiding op de no-riskpolis in deze situaties wellicht soelaas kan bieden. Bij een no-riskpolis draagt een werkgever namelijk niet de financiële lasten omdat deze door het UWV worden opgevangen.

Door uitvoering te geven aan de pilot no-riskpolis wil de minister onderzoeken of werkgevers, door bredere toepassing van de no-riskpolis, over de streep getrokken kunnen worden om deze mensen in dienst te houden of te nemen.


Doelgroep voor de pilot
De minister is samen met het UWV ervan uitgegaan dat het een pilot betreft voor ZW gerechtigden, oftewel de zogenaamde "vangnetters". Het gaat hierbij dus om mensen die ziek uit dienst zijn gegaan, dus ook bij een uitzendbaan of tijdens een WW-uitkering. Uit de praktijk blijkt dat deze mensen een moeilijkere arbeidsmarktpositie hebben en een diagnose kanker vormt een extra beletsel om werk te behouden of aan het werk te komen.

De achtergrond van de no-riskpolis is dat deze voor een beperkt aantal groepen van toepassing is. Selectieve inzet en beperkte toegang van de no-riskpolis wil de minister handhaven. Dit heeft te maken met het ontbreken van de financiële prikkel bij de no-riskpolis voor de werkgever om zich in te zetten voor re-integratie. Deze financiële verantwoordelijkheid van de werkgever wordt door de minister gezien als een succesvolle pijler binnen het stelsel.

De pilot wordt beperkt tot vangnetters die 52 weken ziek zijn geweest waardoor de re-integratie verplichtingen in die betreffende periode voor rekening blijft van de werkgever. Tevens sluit de termijn van 52 weken aan bij de Eerstejaars Ziektewet Beoordeling (EZWb 1) conform artikelen 19aa en 19ab Ziektewet.

 

Pilot specifiek voor kanker
Een pilot voor specifiek de doelgroep (ex)kankerpatiënten is door het UWV niet uitvoerbaar wegens organisatorische en uitvoeringstechnische redenen. Ook moeten de privacyregels in acht worden genomen. Alleen verzekeringsartsen mogen namelijk beschikken over een dergelijke diagnose. Daarnaast speelt nog de vraag waarom alleen kanker wel en andere (chronische) ziekten niet in aanmerking komen voor deze regeling.

Tot slot heeft men voor een langere periode substantiële aantallen nodig om betrouwbare conclusies te kunnen trekken uit de pilot.

Daarom wordt door de minister gekozen voor inzet van een bredere pilot voor alle vangnetters . Door deze inzet verwacht de minister een grotere aantal deelnemers wat leidt tot betrouwbare gegevens. Er wordt op dit moment een onderzoeksopzet uitgewerkt met het doel achteraf te kunnen herleiden of inzet van no-riskpolis effecten heeft voor (ex)kankerpatiënten.


Werknemers in dienst van werkgever
Werknemer die in dienst zijn van een werkgever vallen buiten de doelgroep. Hiervoor blijven de loondoorbetalings- en re-integratieplicht voor de werkgever bestaan. D66 heeft bepleit om ook aan hen een no-riskpolis te geven in het tweede ziektejaar bij re-integratie in het Tweede Spoor. Hiertoe ziet de minister momenteel geen aanleiding. Wel vindt er op dit moment een onderzoek plaats naar de effectiviteit van re-integratie in het Tweede Spoor. De eerste resultaten hiervan worden door de minister voor het zomerreces aan de Kamer aangeboden.


Start
De verwachting is dat de duur van alle wettelijke procedures negen maanden bedraagt waardoor de start van de pilot op zijn vroegst pas in het eerste kwartaal van 2017 zal gaan plaatsvinden.


Bron: Rijskoverheid.nl – Kamerbrief Kanker & Werk

 

1 Bij de EZWb vindt een onderzoek plaats door de verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige. Indien uit het onderzoek blijkt dat er meer dan 65% van het maatmaninkomen kan worden verdiend eindigt de uitkering op grond van de ZW.

2 Het gaat om zieke werknemers die geen werkgever meer hebben, waaronder tijdelijke contractanten en uitzendkrachten.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
Bijlagen:
BestandBeschrijvingDownloadsGemaakt
Bewaar het bestand 20160415_CC_PILOT_ZW_NO_RISK.pdfPilot uitbreiding doelgroep NO RISKPilot uitbreiding doelgroep NO RISK18432016-04-15 16:05

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.