Corona & RIE

Buiten het feit dat veel organisaties de Risico Inventarisatie en evaluatie (RI&E) niet hebben, een actuele versie niet beschikbaar hebben of een Plan van Aanpak ontbreekt is het van belang deze zaken goed op orde te hebben. Het opstellen en actueel houden van een RI&E is namelijk verplicht. Een uit de RI&E voortkomende Plan van Aanpak is verplicht. Heeft uw organisatie dat niet? Dan de Inspectie SZW een boete opleggen en in bepaalde situaties zelfs het bedrijf dwingen tot sluiting.

Nu in de Coronacrisis komt er nog een aspect om de hoek kijken bij de RI&E. Is deze actueel en dient deze te worden aangepast op de ‘nieuwe’ situatie. Er wordt immers veel verwacht van organisaties om te voldoen aan alle voorschriften. Er zijn organisaties die werken met zogenaamde Corona-protocollen. Toch wordt hier de link naar RI&E veelal niet gemaakt! En wat te denken van thuiswerken? Ook hier een nog een belang om de link met de RI&E te maken.

Het arbobeleid in een bedrijf staat en valt met een goede RI&E door het bedrijf. De Inspectie SZW heeft aangegeven toezicht te handhaven op Corona-maatregelen, en risico’s op besmetting met Corona, en zal dus toezien op ongezonde/onveilige situaties. Deze verplichtingen zijn vastgelegd in artikel 3 en 5 van de Arbowet. Voor blootstelling aan het coronavirus worden twee situaties onderscheiden:

1, Situaties waarbij blootstelling een direct gevolg is van de werkzaamheden die worden verricht.
2. Situaties waarbij de mogelijkheid van blootstelling volgt uit het algemene besmettingsgevaar in Nederland.

Het is dus cruciaal om, juist nu(!), werk te maken van de RI&E.

Meer weten of vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Aanvullende informatie:
- https://www.rie.nl/voor-bedrijven/covid-19-en-de-rie/
- https://www.inspectieszw.nl/onderwerpen/toezicht-inspectie-szw-op-coronamaatregelen

 

Classen Consultancy ondersteunt u bij sociaal juridische vraagstukken


Neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 - 29 12 43 34 zodat we samen kunnen kijken wat Classen Consultancy voor u kan betekenen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.