Onderzoek melding beroepsziekten

Onderzoek melding beroepsziekten

Omdat er al langer door het NCvB een onderregistratie geconstateerd wordt betreffende beroepsziekten heeft er een onderzoek melding beroepsziekten plaatsgevonden. De resultaten zijn op 23 april 2014 door het AStri gepubliceerd. Wij hebben een selectie gemaakt van de bevindingen. Daarnaast hebben we tot slot een link opgenomen naar het originele rapport met hierin opgenomen de vragenlijst die voor het onderzoek is gebruikt.

Verplichte melding beroepsziekten:
De verplichte melding van beroepsziekten is vastgesteld in artikel 9, lid 3 van de Arbeidsomstandighedenwet (ARBO). Deze wet vormt een belangrijke onderdeel in het huidige Nederlandse stelsel van gezond en veilig werken. Bedrijfsartsen zijn verplicht een melding van beroepsziekten aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB) te doen.

Respons:
De onderzoeksgroep waarvan de enquête gegevens geanalyseerd zijn bestaat uit 80% van de praktiserende bedrijfsartsen.

Wat zijn de achtergrondkenmerken van de deelnemende bedrijfsartsen:

  • gemiddeld is men 18 jaar actief als bedrijfsarts
  • gemiddeld is men 31 uur per week werkzaam
  • gemiddelde leeftijd van de bedrijfsartsen is 53 jaar
  • een derde van de bedrijfsartsen is actief binnen de sectoren: gezondheids- / welzijnszorg, zakelijke dienstverlening en industrie


Inschatting van het gemiddelde risico op werk gerelateerde gezondheidsklachten voor de werknemers. Naar sector en situatie waar men bedrijfsarts is, 1 is zeer laag risico, 5 zeer hoog risico. Top drie conform rapport:

  1. Bouwnijverheid 3,5
  2. Landbouw / visserij 3,0
  3. Industrie / onderwijs / gezondheids- / welzijnszorg 2,8

Melding van beroepsziekten:
Het gemiddelde aantal melding van beroepsziekten over de periode van 2009 tot en met 2012 is 2,8 per jaar. Wat verder opvalt is dat jaarlijks rond de 70% van de bedrijfsartsen geen beroepsziekte meldt. Opvallend is dat er ook een groot deel (46%) onder de categorie "chronische nul-melder" valt. Betreffende bedrijfsartsen hebben geen enkele beroepsziekte gemeld over de periode 2009-2012. Daarnaast valt op dat oudere bedrijfsartsen meer melding maken van beroepsziekten dan hun jongere collega's. Het grootste aantal meldingen van beroepsziekten komt van bedrijfsartsen met een werkervaring van meer dan 25 jaar.

Meldingsfrequentie versus sectoren waarbinnen bedrijfsartsen werkzaam zijn binnen de periode 2009-2012, top 3:

  1. Bouwnijverheid 11,2
  2. Energie en waterleiding 5,6
  3. Landbouw / visserij, industrie en vervoer en communicatie 3,7

Wat zijn de belemmerende factoren voor melden van beroepsziekten?
Als we kijken naar de top drie van de belemmerde factoren dan kunnen we de volgende zaken onderscheiden:

  • tijdsredenen: 58% - vaak speelt dat de tijd voor melding niet te declareren valt. Ook zijn er vaak geen afspraken gemaakt in het contract
  • juridische en economische: 36% - onzekerheid speelt hierbij vaak een rol. Met name omdat een melding tot mogelijke claims kan leiden van de werknemer richting de werknemer
  • redenen arbeidsomstandigheden: 34% - hierbij wordt aangegeven dat beroepsziekten haast niet voorkomen binnen bedrijven / instellingen door goede aandacht voor preventieve arbeidsomstandigheden

Tot slot valt op in 31% van de gevallen gesproken wordt van het hebben van moeite in het vaststellen en herkennen van beroepsziekten. Tevens ziet 14% van de bedrijfsartsen het belang niet in van melden van beroepsziekten of er zelfs een aversie in heeft!

Wat zijn de te bevorderen factoren voor melding van beroepsziekten?

  • professionele taakopvatting: 86% van de bedrijfsartsen vindt het melden van beroepsziekten onderdeel van hun takenpakket en een manier om hun werk goed te doen
  • belang van melden voor preventie en signalering: 66%
  • wettelijke en contractuele plicht met de werkgever: 55%

Preventieve adviezen / activiteiten na melding van beroepsziekte door de bedrijfsarts:
70% van de bedrijfsartsen geeft aan dat bij alle meldingen van een beroepsziekte ook een preventief advies te hebben gegeven of een preventieve activiteit te hebben verricht richting de individuele werknemer, werkgever en/of personeelsvertegenwoordiging.

Dit betekent dat 30% van de bedrijfsartsen geen preventieve adviezen / activiteiten onderneemt na een melding van een beroepsziekte. Als er verder op deze groep wordt ingezoomd kan worden geconcludeerd dat 42% geen reden kan geven. Ook geeft 30% van de bedrijfsartsen aan dat er onvoldoende haalbare mogelijkheden zouden zijn. In 20% van de gevallen wordt aangegeven dat er reeds het optimale aan preventie is gedaan.

Ondersteuningsbehoefte door de bedrijfsarts:
Van alle bedrijfsartsen geeft 38% aan geen behoefte te hebben aan ondersteuning. Door 20% is er behoefte aan meer duidelijkheid wat betreft de criteria die gehanteerd dienen te worden voor het vaststellen van beroepsziekten. Kennis wordt ook door 20% van de bedrijfsartsen aangegeven als ondersteuningsbehoefte. Daarnaast is er ondersteuningsbehoefte in: middelen, ondersteuning, draagvlag en proces optimalisatie. Opvallend dat 2% onvoldoende bekend is met de arbeidsomstandigheden binnen de bedrijven. Dit heeft ermee te maken dat dit vaak veel kleine bedrijven betreft en het bezoek hier minder frequent plaatsvindt.

Ondersteuningsbehoefte bij melding beroepsziekten:
Bij ondersteuning bij het melden van beroepsziekten wordt door 49% van de bedrijfsartsen aangegeven hierin geen behoefte te hebben. Andere ondersteuningsbehoefte die worden aangegeven kunnen met name worden gezocht in proces verbetering van melden, middelen zoals meer tijd en opnemen in standaard contract, prikkels, kennis en meer draagvlak bewerkstelligen bij werkgever en werknemer bij het melden van beroepsziekten.

Twee procent van de bedrijfsartsen pleit voor een betere positie van de bedrijfsarts. Een mogelijkheid hiervoor zou kunnen zijn het wettelijk vastleggen van de signaleringenplicht, voorkomen dat werkgevers en werknemers meldingen kunnen opvragen en meer borging van de anonimiteit.

Ondersteuningsbehoefte na melding beroepsziekten:
71% van alle bedrijfsartsen geeft aan geen behoefte te hebben aan ondersteuning na het melden van beroepsziekten. Een verklaring die hiervoor gegeven wordt is dat er veelal al ondersteuning plaatsvindt op het gebied van preventieve activiteiten en adviezen. Ook blijkt (11%) dat er een gesprek aan draagvlak bestaat bij de werkgever en werknemer. Daarnaast noemt 8% van de bedrijfsarts dat ze graag meer kennis zouden hebben over preventieve maatregelen, evenals tool en/of richtlijnen om dit in praktijk te kunnen brengen.

Het volledige rapport doorlezen en betreffende vragenlijst inzien? Klik hier.


Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.