Effectiviteit No-Riskpolis, artikel 29b Ziektewet

Op 7 september 2018 heeft Minister Koolmees (SZW) de Tweede Kamer geïnformeerd over het onderzoek naar de effectiviteit van de no-riskpolis in artikel 29b Ziektewet. Het onderzoek is uitgevoerd door De Beleidsonderzoekers en SEO Economisch Onderzoek. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

  • In 75% van de gevallen komt tijdens of voorafgaande aan de sollicitatie aan de orde dat de werknemer die onder de doelgroep van de no-riskpolis valt, een arbeidsbeperking heeft.
  • Slechts 16% van de werknemers met een arbeidsbeperking weet dat ze onder de no-rikpolis vallen. Hiervan meldt 60% dat aan de werkgever voor of tijdens de sollicitatie. Met andere woorden, in ongeveer 10% van de gevallen weet een werkgever op deze manier dat een sollicitant met een arbeidsbeperking bij ziekte recht heeft op ziekengeld.
  • In 25% van de gevallen heeft die wetenschap ertoe geleid dat een werkgever de betreffende sollicitant in dienst heeft genomen. Anders gezegd, zonder no-riskpolis zouden deze personen met een arbeidsbeperking de baan niet hebben gekregen. Driekwart van de sollicitanten met een arbeidsbeperking die wordt aangenomen, zou ook zijn aangenomen als zij geen no-risk polis zouden hebben.

 

Effectiviteit van de No-riskpolis
Een op de vier werknemers die valt onder de no-riskpolis zou zonder die no- riskpolis niet zijn aangenomen maar door die no-riskpolis wel. Anders gezegd, van de 100 werknemers die onder de no-riskpolis vallen zijn er 25 werknemers aangenomen doordat zij recht hebben op die no-riskpolis.

 

Afhankelijk effectiviteit No-Riskpolis aan omstandigheden

  • De No-Riskpolis is effectiever voor sollicitanten met een uitkering op grond van de Participatiewet echter niet significant hoger dan de gemiddelde effectiviteit van de No-Riskpolis.
  • De No-Riskpolis is significant effectiever voor functies waarvoor lagere opleidingseisen gelden. Bijna 50% van de werknemers met een baan op VMBO-niveau die onder de no-riskpolis vallen, heeft deze baan te danken aan die no-riskpolis.
  • Daarnaast is de No-Riskpolis effectiever als deze tegelijk wordt ingezet andere instrumenten (zoals loonkostensubsidie) en in combinatie met een externe jobcoach.
  • De no-riskpolis is significant effectiever (42%) als een intermediair de werkgever op de hoogte heeft gesteld van het feit dat de betrokkene onder de no-riskpolis valt.
  • Bij sollicitanten uit het Doelgroepregister wordt ongeveer 30% van de werkgevers door de no-riskpolis over de streep getrokken om de sollicitant aan te nemen; bij WGA-ers is dat ongeveer 20% van de werkgevers.
  • Bij sollicitanten van 27 jaar met een arbeidsbeperking wordt bijna 20% van de werkgevers door de no-riskpolis over de streep getrokken om de sollicitant aan te nemen; bij sollicitanten van 42 jaar met een arbeidsbeperking is dat ongeveer 33% van de werkgevers en bij sollicitanten van 52 jaar met een arbeidsbeperking is dat ongeveer 20% van de werkgevers.

 

Maatregelen om de bekendheid bij werknemers te vergroten

  1. Degenen die door het UWV worden beoordeeld en tot de doelgroep gaan behoren, worden mondeling én schriftelijk geïnformeerd dat zij onder de no-riskpolis van artikel 29b ZW vallen en wat deze inhoudt.
  2. Er wordt gewerkt aan de bijsluiter waarin de werkzoekende kan zien op welke (financiële) voordelen zijn toekomstige werkgever aanspraak kan maken, zoals loonkostenvoordeel, lage-inkomensvoordeel, loonkostensubsidie en no-riskpolis.

 


Maatregelen om de bekendheid bij werkgevers te vergroten

  1. Het UWV heeft, naar aanleiding van zijn onderzoek naar het (niet-)gebruik van de no-riskpolis door werkgevers, aangekondigd dat het de mogelijkheden zal inventariseren om de bekendheid van de no-riskpolis bij werkgevers verder te vergroten. Werkgevers kunnen nu al via het werkgeversportaal bij het UWV nagaan of een sollicitant of werknemer onder de no-riskpolis valt.
  2. Omdat gemeenten verantwoordelijk zijn voor de gemeentelijke populatie die valt onder de banenafspraak of beschut werk, zal de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid via de eerstvolgende Nieuwsbrief voor gemeenten, de gemeenten informeren over (de uitkomsten van) het onderzoek. De Staatssecretaris zal gemeenten daarbij attenderen op het belang om werkgevers – in het kader van een goede ondersteuning naar werk – bijtijds te informeren dat mensen uit de Participatiewet die onder de banenafspraak of beschut werk vallen en begeleid worden naar werk, ook onder de dekking van de no-riskpolis vallen.

Bron: Rijksoverheid Eindrapport effectiviteit No-Riskpolis

 


Meer weten over onze inzetbaarheidsdienstverlening? Neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 - 29 12 43 34 zodat we samen kunnen kijken wat Classen Consultancy voor u kan betekenen.

Gerelateerde dienstverlening Classen Consultancy: Duurzame Inzetbaarheid / Verlagen van verzuimkosten / Uitvoering Sociale Zekerheid / ZW & WGA eigenrisicodragen

 

Waarmee kan Classen Consultancy u van dienst zijn?


Neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 - 29 12 43 34 zodat we samen kunnen kijken wat Classen Consultancy voor u kan betekenen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.