Werknemers met financiële problemen

Vandaag heeft het NIBUD een publicatie naar buiten gebracht met betrekking tot werknemers met financiële problemen. Ruim 62 procent van de werkgevers heeft werknemers in dienst met financiële problemen. Classen Consultancy komt in de dagelijkse werkzaamheden regelmatig werknemers tegen met financiële problemen die in het arbeidsverzuim zijn beland. Vaak heeft het bijvoorbeeld met schaamte te maken dat werknemers dit niet met de werkgever bespreken. Toch is de ervaring, en deze ervaring wordt ook gedeeld in het persbericht, dat werkgevers ondersteuning bieden als blijkt dat er sprake is van financiële problemen. De kosten die één werknemer met financiële problemen met zich meebrengt zijn:

  • Productiviteitsafname van 20%
  • Toename ziekteverzuim met 7 dagen
  • Verwerken van een loonbeslag kost gemiddeld 3 uur

De totale kosten van een werknemer met een voltijds dienstverband en een modaal inkomen zijn omgerekend EUR 13.000,- per jaar.

Bron: NIBUD 2017

Toch zijn signalen van onder andere het vragen van een voorschot op het salaris, of vakantiegeld zoals momenteel gebeurd, zaken waar een werkgever iets mee moet doen. Het is in ieder geval belangrijk dit op een vertrouwelijke manier met elkaar bespreekbaar te krijgen. Toch worden in het rapport vele signalen beschreven die aanleiding moeten zijn voor een vervolg. Denk hierbij aan:

  • Loonbeslag
  • Verzoek om een voorschot op salaris / vakantiegeld / eindejaarsuitkering
  • Ziekteverzuim
  • Stress van de werknemer
  • Hulpvraag werknemer bij het oplossen van financiële problemen
  • Verzoek om een lening
  • Onrustig bij latere salarisuitbetaling
  • Verzoek om meer uren / nachtdiensten
  • Concentratieproblemen
  • Werknemer leent geld van een collega of collega’s
  • Niet meedoen met uitjes / verjaardagen
  • Onverzorgd of alcoholgeur
  • Werknemer belt met schuldeisers / deurwaarders
  • Fraude of diefstal bij collega’s / leveranciers / opdrachtgevers

In het rapport wordt gesproken over het thema financiële gezondheid als onderdeel van integraal inzetbaarheidsbeleid. Toch kunnen onder andere adviseurs met casemanagement-, HR-, duurzame inzetbaarheid-, verzuim- en ARBO-achtergrond hierin een rol van betekenis vervullen voor de werkgever.

In het rapport wordt tevens gesproken over bijvoorbeeld het aanbieden van een gesprek met een financieel adviseur. Het is sowieso goed om met enige regelmaat, ook vanuit een zorgplicht gedachte, werknemer een gesprek aan te bieden met een adviseur. Dit zou goed passen in het duurzame inzetbaarheidsbeleid van een werkgever.

Ja, het kost een “preventieve” investering van de werkgever maar die wegen niet op tegen de kosten van een werknemer die uitvalt. Die kosten vallen in het niet als er gekeken wordt naar de duur van de financiële problemen van een werknemer waarin in het rapport een indicatie wordt gegeven.

 


De helft van de werkgevers geeft een duur aan van 6 tot 24 maanden. In kosten: EUR 6.500,- tot EUR 26.000,-.

Een kwart van de werkgevers denk minder dan 6 maanden, dus EUR 1.083,- per maand oplopende tot maximaal 5 maanden zijnde EUR 5.417,-. Tot slot denkt een kwart van de werkgever dat de duur van de financiële problemen langer dan 2 jaar duren, oftewel minimaal EUR 26.000,-!



In een gesprek kunnen dan zaken aan de orde komen zoals de gezinssituatie (denk aan echtscheidingen), verkeerde keuzes die gemaakt zijn in het verleden zoals het aankopen van een te duren woning, of er met moeite rondgekomen kan worden, overlijden of ziekte van partner of gezinsleden, etc. Op pagina 22 van het rapport worden nog meer voorbeelden gegeven van zaken die hierin een rol spelen en waarover in een financieel gesprek met een adviseur bij stilgestaan kan worden.


Hier ligt nog een kans voor diverse partijen hier actief mee aan de slag te gaan en het thema “financiële gezondheid” op inzetbaarheidsagenda van werkgevers te krijgen. Met name omdat 26 procent van de werkgevers Google gebruikt om meer informatie te vinden om werknemers met financiële problemen te helpen.

Bronnen:
Persbericht NIBUD 23 mei 2017 
Wegwijzer voor werkgevers – Financieel gezonde werknemers
NIBUD Kostencalculator
NIBUD rapport “Personeel met schulden 2017”

 
Gerelateerde dienstverlening Classen Consultancy: Duurzame Inzetbaarheid / Verlagen van verzuimkosten / Arbeidsongeschikt en nu?

 

Financiële gezondheid samen op de agenda zetten?


Neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 - 29 12 43 34 zodat we samen kunnen kijken wat Classen Consultancy voor u kan betekenen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.