Kamerbrief verzuim Asscher SZW

Ondanks dat de kerst aanstaande is heeft minister Asscher van SZW op 22 december een brief afgegeven met betrekking tot eerder – in april - aangekondigde maatregelen. Hierbij gaat het concreet om re-integratie in tweede spoor, de aanvraag voor een vervroegde IVA uitkering door de werkgever en de premiestelling bij een verzuimverzekering. Tevens wordt in de betreffende brief een aantal vragen uit de motie van een tweetal kamer-leden beantwoord.

Re-integratie Tweede Spoor
Er heeft een onderzoek naar de praktijk van de re-integratie tweede spoor plaatsgevonden. Van de onderzochte werkgevers heeft 58% de afgelopen vier jaar te maken gehad met langdurig verzuim. Van deze werkgevers heeft een kwart een tweede spoortraject gestart. Hiervan is de conclusie dat ruim een derde (!) weer aan het werk komt waarvan ongeveer de helft bij de bestaande werkgever. Dit is, naar mijn idee en ervaring, opvallend omdat in de praktijk binnen tweede spoor begeleiders vaak veel minder rooskleurige getallen worden aangegeven. Slagingspercentages van onder de 10% heb ik veelvuldig door diverse partijen bevestigend voorbij zien komen.

De betrokkenheid van de werkgever is voor het slagen van een tweede spoor traject essentieel. De minister vindt het belang van het starten van een tweede spoor traject groot wat betekent dat het niet als zinloos wordt beschouwd wanneer een werknemer niet aan het werk komt. Volgens de minister kan een tweede spoortraject bijdragen aan het maatschappelijk betrokken blijven van de werknemer en zorgt het ervoor dat de afstand tot de arbeidsmarkt niet verder toeneemt.

Toch is de minister zich ook bewust van de zware last die op de schouders van de werkgevers rust. Daarom wil men de negatieve prikkels die bij een tweede spoortraject worden ervaren verlichten. Momenteel wordt er met name ingezet op een tweede spoortraject omdat men daarmee een eventuele loonsanctie probeert te voorkomen. Dit is een verkeerde insteek / motivator. Van de ondervraagde werkgevers vindt 84% het moeilijk om een nieuwe werkgever te vinden. Daarnaast wordt ervaren dat er te weinig grip is op tweede spoortrajecten en wordt het tekortschieten van kwaliteit van re-integratiedienstverlening als knelpunt ervaren. Ook wordt de beoordeling door het UWV als niet transparant ervaren. Er bestaat dus een vrees voor met name loonsancties bij het niet of niet tijdig inzetten van een tweede spoortraject.

Maatregel re-integratie tweede spoor
De minister wil een mogelijkheid tot sanctioneren beschikbaar laten als “prikkel” voor werkgevers. Tevens wordt er gevreesd dat het loslaten van sanctioneren een stijging van de WIA instroom tot gevolg kan hebben. Daarom betreft het voorstel een verschil tussen eigenrisicodragers voor de WGA en publiek verzekerde werkgevers:

Eigenrisicodragers WGA
Een WGA eigenrisicodrager en zijn eventuele verzekeraar hebben volgens de minister voldoende prikkels om re-integratie te bespoedigen en instroom in de WGA te voorkomen. De toetsende rol van het UWV wordt dan ook “als niet nodig” bestempeld. Het UWV zou dus werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA niet meer toetsen op de re-integratieverplichtingen. Dat betekent tevens dat het UWV geen loonsanctie meer aan de werkgever kan opleggen! De werkgever heeft al ondersteuning bij re-integratie door de verzekeraar en dus een wederzijds belang tot activering.

Publiek verzekerde werkgevers
Voor publiek verzekerde werkgevers blijft, volgens de minister, een toetsende rol van het UWV nodig en dus ook de mogelijkheid tot sanctioneren. De minister vindt dat de financiële prikkel om de instroom van WGA te voorkomen minder groot is bij publiek verzekerde werkgevers.

"Opvallend aan dit voorstel is dat de minister lijkt te sturen op WGA eigenrisicodragerschap? Of is dat een aanname die niet op zijn plaats is? Een publiek verzekerde (midden / grote) werkgever heeft naar mijn idee toch een behoorlijk financieel belang. Sterker nog, het financieel belang is groot doordat het berekeningssystematiek van het UWV gebaseerd is op schadelast gegevens van twee jaar geleden."

Om tegemoet te komen aan de wens van, met name kleine, werkgevers om te weten waar men aan toe is in een re-integratietraject heeft de minister aangegeven dat het UWV hierin een rol kan gaan vervullen. De minister stelt voor om publiek verzekerde werkgever, rond de eerstejaarsevaluatie, het UWV (tegen betaling) om advies kunnen vragen over de inzet van het tweede spoor. Als de werkgever dit advies opvolgt en de re-integratie verloopt conform het gegeven advies, kan het UWV geen loonsanctie opleggen. Indien het een en ander niet conform verwachting loopt kan de werkgever om een tweede advies vragen over de inzet van het tweede spoor.

De sociale partners hebben, tot teleurstelling van de minister, aangegeven het voorstel niet te steunen. De minister zal vooralsnog dus in gesprek moeten blijven over eventuele aanpassingen van het voorstel om het draagvlak te verbeteren.

Vervroegde IVA
In verband met de zware financiële lasten van loondoorbetaling heeft de minister een maatregel aangekondigd die het een werkgever mogelijk moet maken een vervroegde IVA uitkering aan te vragen. Momenteel kan alleen de werknemer dit doen. Uit onderzoek blijkt dat het slechts om 20 gevallen gaat, waarbij een vervroegde IVA uitkering aan de orde is en deze niet wordt aangevraagd. In de meeste gevallen, wat mij trouwens geheel logisch lijkt, wil een medewerker graag meewerken aan een vervroegde IVA aanvraag.

In de uitwerking van de maatregel is de minister op bezwaren gestuit. De IVA, als onderdeel van de WIA, betreft namelijk een werknemersverzekering. Het voornemen een werkgever de mogelijkheid te bieden een vervroegde IVA uitkering aan te vragen is dus een ingrijpende maatregel. Hiermee wordt namelijk het ‘karakter’ van de ‘werknemers’-verzekering drastisch gewijzigd.

Vooralsnog is het de minister niet gelukt om tot een invulling te komen die uitvoerbaar is. Daarnaast moet men zich afvragen of een dergelijke aanpassing überhaupt wel relevant is los van het totaal aantal dossiers per jaar. Toch heeft de minister te kennen gegeven dat als het wetsvoorstel tweede spoor ter consultatie voorligt, ook de invulling van deze maatregel te willen presenteren. We wachten het weer met belangstelling af.

Premiefluctuaties verzuimverzekeringen
Inmiddels is er een convenant met het Verbond van Verzekeraars gesloten inzake premiefluctuatie verzuimverzekeringen. Aanleiding voor dit convenant zijn de knelpunten die kleine en middelgrote werkgevers ervaren bij premies voor de verzuimverzekering. Werkgevers hebben een behoefte aan een voorspelbare en zoveel mogelijke stabiele premie. In de praktijk hebben werkgevers teveel te maken met fluctuaties in de premie. In het convenant zijn daarom afspraken gemaakt over een transparante premiestelling en verzuimproduct.

De afspraken worden momenteel nader uitgewerkt in bindende zelfregulering met het Verbond van Verzekeraars. Met ingang van 1 januari 2017 zal de bindende zelfregulering van toepassing zijn.

Sociaal Economische Raad (SER)
Tot slot werd er nog een interessante melding gemaakt over een advies over de arbeidsmarkt voor langdurig werklozen en een sluitend stelsel voor inkomenswaarborg tijdens ziekte. De SER heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben voor bovengenoemd advies en verwacht dat het in het voorjaar van 2017 gereed is. We zullen berichten hieromtrent volgen.


Bron - Rijksoverheid.nl

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contact gegevens

Classen Consultancy BV

Bezoek en postadres:
Van Laerstraat 21
5921 JG Venlo

E-mail info@classenconsultancy.nl
Website www.classenconsultancy.nl

Kamer van Koophandel 72624159

BTW NL 859178043B01

Social Media

Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn

 

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur.

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van Classen Consultancy zijn hier te downloaden.

 

Privacy statement

In het privacystatement van Classen Consultancy is vastgelegd hoe wij, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming, omgaan met de verwerking van persoonsgegevens.